Sunday, January 3, 2010

WARNA WARNI 2009

Tahun 2009 berlalu dengan penuh warna warni buat diri saya. Ada 2 perkara besar berlaku sepanjang tempoh 365 hari dan kedua-duanya membawa kepada menyingkap masa lalu dan kenangan untuk masa hadapan. Mari lah saya membawa anda kepada menyikap semula masa lalu itu sebelum kepada perkara yang kedua, kenangan untuk masa hadapan itu.

Perkara yang saya maksudkan adalah, pada tahun 2009 lah tahun paling ramai saya menemui kembali kawan-kawan lama semasa sama-sama makan sekawah di Asrama King Edward VII Taiping. Ianya semua bermula bila bertemu dengan Awang Mansur di tepi jalan secara tidak sengaja pada bulan Mac 2009 ketika saya balik ke Taiping untuk menziarahi Ayahanda Saudara saya Abdul Rahman Tahir yang meninggal dunia. Hasil dari sedikit maklumat yang Awang ada saya sedikit demi sedikit mula dapat menghubungi kawan-kawan sekelas yang lain satu persatu. Kemuncak daripada hubungan-hubungan tersebut, kami mengaturkan perjumpaan atau 'RE-UNION' sehari selepas hari raya haji iaitu pada 28 hb Nov 2009.

Pada masa itu, daripada 43 orang sekelas, 3 orang telah awal menghadap Ilahi (tinggal 40) 29 orang telah dapat di hubungi. Pada masa hari re-union tersebut, 25 orang telah hadir. Hanya 4 orang sahaja yang tidak dapat hadir atas sebab-sebab yang tidak dapat di elakkan. 11 orang masih gagal di jejaki (pada masa itu). Sungguh teruja dapat berjumpa kembali kawan-kawan di lokasi Asrama yang lebih 30 tahun lalu sama-sama tinggal sebumbung dari hujan dan panas.
Gambar atas adalah Remove Class tahun 1974. Guru kelas adalah Mrs Chan. Kawan-kawan yang telah pulang ke rahmatullah adalah Lope Ahmad (atas sekali, 2 dari kiri), Mat Nayan (atas sekali, paling kanan) dan Rahman Musa (barisan ke3 dari depan, 2 dari kanan)

Ishak Rashid mengambil inisiatif untuk menempah baju bagi memeriahkan lagi majlis yang gilang-gemilang itu. Gambar atas sekali kanan- Zawawi. Barisan kedua- Samsudin. Barisan ketiga dari kanan- Hamdan, Sabri Jalal, Shamsul Anuar. Barisan bawah dari kanan- Zaidi, Rosli, Sabri Abu Bakar atau lebeh di kenali dengan nama Sabri Jepun.
Kami juga sempat mengadakan tahlil untuk 3 sahabat yang telah tiada selepas solat zohor pada hari itu. Derma juga di kutip bagi dihulurkan kepada keluarga-keluarga arwah. Walaupun kutipan di perolehi tidaklah seberapa, yang penting adalah tanda ingatan. Gambar atas kanan sekali- Mat Ali, Nasir, Shahidani. Barisan kedua dari kanan- Yusuf , Hamizan, Jamil. Barisan ketiga- Awang Mansur( mula-mula jumpa tepi jalan tu). Bawah- Alias.
Kawan-kawan yang lain yang hadir adalah Ismail, Hakim, Azminudin (tiada dalam gambar di atas), Rahim, Termizi, Shafie, Sazali dan Ishak.(Ada di dalam gambar di atas).

Gambar di atas juga memaparkan gambar kawan-kawan lain yang telah saya temui pada tahun 2009 ini iaitu Muhaimin, Zubir, Zulazlan, Husnan, Wan Baharin, Raja Sulaiman dan banyak lagi. Yang terharu adalah apabila mengetahui kawan-kawan yang sakit seperti Aziz Chik, Khairul Anuar Nasir dan yang sempat saya temui adalah Khairudin Bahazam (gambar atas tengah). Itulah ketentuan AllAH dan rezeki masing-masing. Yang sihat, kena banyak bersyukur. manakala yang sakit tabahlah hadapi dengan dugaan AllAH.
Selain sekolah menengah, saya juga dapat berjumpa dengan kawan-kawan semasa di sekolah rendah, SK Long Jaafar Kemunting Taiping (dahulunya di kenali dengan nama SK Kemunting). Antaranya Abu Bakar (gambar atas-atas kanan... baju putih) dan Harazi (t-shirt biru). Dan yang paling istemewa kawan baik semasa darjah 4. Beliau berpindah ke Melaka pada tahun 1971. Maknanya lebih 38 tahun tak jumpa. Ini semua gara-gara carian melalui internet. Nama beliau pun agak lain sedikit iaitu...ISMAUDDIN ISMAIL... tanpa huruf Y...itu yang memudahkan penjejakkan ini. Gambar beliau gambar atas- bawah kiri (baju putih kolar biru). Beliau kini menetap di Sekincan Selangor.

Perkara kedua adalah pengembaraan saya keluar negara. Kalau tadi, tahun 2009 merupakan tahun paling ramai kawan-kawan lama dapat di jejaki...tahun 2009 juga merupakan tahun paling banyak negara yang dapat saya lawati. Jumlah semuanya adalah 10 buah. Negara-negara tersebut adalah Itali, Vatican City, Arab Saudi, Qatar, China, Peranchis, Ireland, Sepanyol, England dan akhir sekali negara jiran kita Indonesia.
Bermula dengan se awal bulan March, saya telah menjejaki ke negara Itali. 2 bandar ternama yang sempat saya lawati adalah ibu negara Itali iaitu kotaraya purba Rome dan kotaraya unik Venice. Rome dan Venice mempunyai keistemewaannya tersendiri dan paling teruja adalah Venice. Tiada kota raya yang setanding keunikan Venice rasanya. Saya juga ke negara kecil di tengah-tengah bandaraya Rome iaitu kotaraya Pope Kristian, iaitu Vatican City.
Pada bulan April pula saya telah membawa keluarga menunaikan Umrah. Kami transit di negara Qatar dengan pesawat Qatar Airway. Hanya singgah 6 jam pergi dan 6 jam pulang di Airport Doha.
Lawatan seterusnya adalah ke Beijing China semasa cuti sekolah bulan June. Kami sekeluarga meneroka Tembok Besar Negeri China dan persekitaran Stadium Olimpik 2008 selama 6 hari dan 5 malam. Kemudian selama 11 hari pula pada bulan Oktober saya dan isteri mengembara ke 4 negara Eropah iaitu Peranchis, Sepanyol, Ireland dan England. Ia seakan-akan percutian bulan madu kami lagi buat kesekian kalinya. Bandar-bandar termahsyur yang telah di kunjungi adalah Paris, Barcelona, Granada, London dan Dublin.
Seterusnya pengembaraan terakhir untuk tahun 2009 adalah ke negara Indonesia pada bulan Disember. Ini merupakan Company Trip Nazri Architect pada Tahun 2009. Secara keseluruhannya seramai 35 orang telah sama-sama menjayakan trip ini. Destinasi utama kami adalah ke Jakarta, Puncak dan Bandung.

Begitu lah ceritanya kisah-kisah yang telah mewarnai tahun 2009. Tahun yang genap 1 tahun blog ini di wujudkan. Hit pelawat blog ini pun telah mencapai 2541 pada tanggal 1hb. Januari 2010. Rasanya agak sukar untuk menandingi atau pun mengulangi pencapaian yang di capai pada tahun 2009 terutama mengenai lawatan ke 10 negara luar. Rasanya agak mustahil pencapaiannya dapat di pecahkan dimasa-masa akan datang. Tapi mana tahu kalau AllAH mahu, apa-apa sahaja boleh berlaku. Saya sendiri tidak pernah terfikir akan dapat mencapai pencapaian setinggi ini (jumlah 10 negara luar yang di lawati dalam tempoh 1 tahun).

Akhir sekali juga kisah pencapaian di tahun 2009 ini. Di hujung tahun 2009 juga iaitu pada bulan Oktober 2009, saya telah memiliki kenderaan yang telah lama saya idam-idamkan. Alhamdulillah semuanya rezeki dari AllAH. Apa yang saya hajati tercapai jua. Saya berharap pencapaian seperti ini berterusan dan di berkati AllAH. Dari DIA kita datang dan yang ada semuanya hak AllAH. Kita hanya memegang amanah untuk dilaksanakan buat seketika, ketika hidup sebentar di alam fana ini. Marilah kita banyak-banyak bersyukur dan berterima-kasih atas segala kenikmatan yang telah kita kecapi. Moga-moga dengan itu, rezeki kita semakin melimpah ruah atas kurniaan yang maha Esa. Amin Ya Rabbalalamin.

No comments: